Haberler
Giriş Tarihi : 13-05-2021 19:27   Güncelleme : 13-05-2021 19:27

Oxford'un Araştırması: Karışık Doz Aşı Yaptıranlarda Daha Sık Yan Etki Görüldü

Oxford Üniversitesi tarafından "karışık aşı uygulaması" için bir araştırma başlatıldı. Elde edilen ilk verilere göre karışık doz aşı olanlar, her iki dozu da aynı aşıdan olanlara göre daha sık yan etki gösterdi.

Oxford'un Araştırması: Karışık Doz Aşı Yaptıranlarda Daha Sık Yan Etki Görüldü

"Karışık Doz Aşı Programları"nın güvenliğini ve etkinliğini araştırmak için Birleşik Krallık'ta Oxford liderliğinde başlatılan Com-Cov adlı çalışmaya ilişkin veriler paylaşıldı.

Çalışmadan elde edilen veriler, tıp dergisi Lancet’te yayımlandı. İlk verilere göre karışık doz aşı olanlar, her iki dozu da aynı aşıdan olanlara göre daha sık yan etki bildirdi.

İlk ve ikinci dozun farklı aşılardan yapıldığı "karışık aşı" kombinasyonlarını araştıran çalışmanın denemelerinde, ilk doz Oxford/AstraZeneca aşısı ve ikinci doz Pfizer/BioNTech (ve tersi) aşı kombinasyonlar deneniyor.

Söz konusu denemelerde, bazılarında altta yatan rahatsızlıkların bulunduğu 50 yaş ve üstü 800’den fazla katılımcı bulunuyor. İlk verilerin, birinci ve ikinci dozlarını 4 haftalık arayla alan 463 kişilik katılımcı grubundan elde edildiği ve bu katılımcıların, ikinci dozdan sonraki 7 gün içinde semptomlarını bildirdiği ifade edildi.

Karışık Dozda Yan Etki Daha Sık

Genel olarak her iki karışık doz programında da daha sık yan etki raporlandığı belirtildi. Örneğin, Oxford/AstraZeneca aşısından sonra Pfizer/BioNTech aşısı olanların yüzde 34'ü ve önce BioNTech sonra AstraZeneca aşısı olanların da yüzde 41'i yüksek ateş bildirdi.

Buna karşılık her iki dozu da AstraZeneca alan grubun sadece yüzde 10'u ve her iki dozu da BioNTech alan grubun da yüzde 21'i ateş hissettiğini bildirdi. Üşüme, yorgunluk, baş ağrısı, eklem ağrısı, hâlsizlik ve kas ağrısı için de benzer farklılıkların gözlendiği; genel olarak ortaya çıkan herhangi bir yan etkinin kısa sürdüğü ve başka güvenlik endişesinin ise olmadığı belirtildi.

Beklenen Tepkiler

Oxford Üniversitesinden çalışmanın baş araştırmacısı Profesör Matthew Snape, "Bunlar aşılardan beklediğimiz türden reaksiyonlar ve bu reaksiyonlar standart aşı programlarında gördüğünüzle aşağı yukarı aynı türde. Ancak, sadece daha sık meydana geliyorlar" dedi.

Öte yandan söz konusu karışık aşı programındaki bağışıklık yanıtı oluşturmadaki etkinliğe ilişkin verilerin önümüzdeki haftalarda gelmesi bekleniyor.