Giriş Tarihi : 02-02-2020 21:10

Ankara'da Ünlü Heykeltıraş: Aslan Başpınar

Kadim anlatımlarda “Önce kelam vardı”, "Önce ses vardı” gibi vurgularla insanoğlunun yaşam tarihine not düşülür

Kadim anlatımlarda “Önce kelam vardı”, "Önce ses vardı” gibi vurgularla insanoğlunun yaşam tarihine not düşülür. İnsanoğlu yaratıldıktan sonra yazı icat edilmeden çok önceleri, kendilerini ifade etmek için resimlerle ve taş üstüne çizilen şekillerle, duygularını ve yaşadıkları olayları anlatmaya çalışmışlardır. Öyle ki, tapınma duygusunu bile kaya ve taşların üzerine çizdikleri şekillerle ifade etmişlerdir. Mağara duvarlarına kabartmalı resimler çizerek tarihe ve geleceğe bir anlamda bilgi vermişlerdir. Bu anlamda insanoğlunun belki sanat kaygısıyla değil ama yaşadıklarının kalıcı olması için ilk başvurdukları materyal taş olmuştur. Zamanla bu taşlar yontulmaya başlanmış, insan ve çeşitli varlıkların resmedildiği nesneler ortaya çıkmıştır. İnsanoğlunun var olduğu söylenen tarihe yoluculuk yapacak olursak eski kültürlerde çok çarpıcı örnekler görürüz. Bu örneklerden bir tanesi, yeryüzünde en eski kültürlerden olan Türklerin taşlardan bu anlamda en iyi yararlanan kültür oldukları görülür. Mezarlarına, kutsal yerlere “Balbal” ismini verdikleri, bazen çok iptidai taş yığınları, bazen gelişmiş taş oymalarla heykelciliğin öncülüğünü yapmışlardır. Bu heykeller çoğu zaman mezar taşları olarak da kullanılmıştır. Bunlara Bengi Taş’ta denilmektedir. 4. ve 5. Yüzyıllarda Türkler Bengi Taş veya Balballarla ilk şehirleşme ve anıtsal mimarinin öncülüğünü de yapmışlardır. Yani; ses, kelam yaratılmıştı ama resim ve heykeli kendilerini ifade etmeleri açısından insanlar yarattı dense yeridir. Sanat tarihinde daha da geriye gidildiğinde, yani Taş Devrine gidildiğinde ilk heykelin yapıldığı zamana gitmiş oluruz. Yontma Taş Devri (Paleolitik Çağ) Güney – Batı Almanya‘da Stadel Mağarası içinde mamut dişlerinden oyulmuş, 29 cm boyundaki heykeli görürüz. Kısaca; heykel veya taş oymacılığı, o günden bugüne gelişerek ve değişerek, önemini yitirmeden, görsel bir sanat olarak gelmiştir. Dünyada ünlü heykeltıraşlar vardır, bunlardan birkaçı; Mıchelangelo (1475-1564), Donatello (1386-1466)'dur. Donatello modern heykelciliğin ilk kurucusu olarak kabul edilir. Ülkemizde de çok başarılı ünlü heykeltıraşlar vardır, bunlardan birkaçı; Zühtü Müridoğlu, Hadi Bara, günümüzde de yaşayan Burhan Alkar’dır. Türkiye Cumhuriyeti tarihinde heykel dikme geleneği Atatürk ile başladı. İlk heykel, 23 Ağustos 1926 yılında Sarayburnu'nda dikildi. Bu heykel, Heinrich Kripllel'e yaptırılmıştır. O günden bu güne kadar heykelcilik sanatı zirve yaparak gelişme göstermiştir. Çeşitli üniversiteler, Güzel Sanatlar Bölümünde heykelcilik alanında değerli sanatçılar mezun etmişlerdir. Şu bir gerçek ki; diğer sanatlarda olduğu gibi heykel sanatında da yetenek en olmazsa olmaz esaslarından birisidir. Yetenek bilgiyle birleştiği zaman harika sanat eserleri ortaya çıkmaktadır. Bu konuya en güzel örneklerden bir tanesi kuşkusuz, değerli heykeltıraş sanatçısı Aslan Başpınar’dır. Aslan Başpınar, sanatına alaylı olarak başlamıştır. Bu bağlamda henüz bilgiye ulaşmadan üstün bir yeteneği olduğu görülmüştür. Kendi anlatımıyla Sayın Başpınar; “12 yaşımda ilk heykelimi yaptım. Öğretmenim evde bulunan aileniz veya tarımda kullandığınız araç gereçlerin resmini yapın demişti, ben yaşlı bir köylünün heykelini yapıp götürmüştüm. 'İstediğim bu değildi ama çok güzel olmuş' diyerek beni ilk öğretmenim fark etmişti oldu” diye sözleriyle heykeltıraşlığa nasıl adım attığını anlatır. O günden sonra fırsat bulduğu her an ve her materyalle heykel yapma denemeleri devam etmiştir. O zamanın şartlarında köy ortamında sanatının gelişmeyeceği apaçık ortadadır. Öğretmeninin desteği ve yardımıyla, köyünde başlayan ve sanatını burada devam ettirmeye çalışan Aslan Başpınar; 1982 yılında Gazi Üniversitesi Heykel Bölümünde misafir öğrenci olarak kabul görür ve sanatıyla ilgili ilk bilgileri buradaki değerli hocalarından almaya başlar. Yeteneği bilgiyle donatılınca ortaya harika eserler yapan iyi bir heykeltıraş çıkmaktadır. 1984 ve 2015 yılları arasında çok seçkin eserler üretir ve hocalarının gurur kaynağı, sanatını seyredenlerin hayranlığı onun heykeltıraşlığını zirveye taşır. Buraya kadar anlattığım Aslan Başpınar kimdir bir de ona bakalım. 1966 yılında Yozgat’ın Darıcı köyünde doğan Başpınar, bir çiftçinin oğlu olarak hayata atılır. Bütün yokluğa rağmen içindeki sanat ışığını söndürmez, bu heves onu Ankara’ya taşır. 1987 yılında birçok heykeltıraşla profesyonel çalışmalara başlar ve anıtsal çalışmalara ağırlık verir. Heykel materyali olarak demir, bronz, taş, ahşap gibi malzemelerle çalışır ve bunlarla özgün eserler meydana getirir. 1996 yılında kendi atölyesini kurar. Ayrıca heykeltıraş çalışmalarında döküm konusunda birçok yeni teknikler geliştirir. Ankara'da da çok sayıda heykeli bulunmaktadır. Bu eserlerden bazıları; 2018 yılında Çukurambar Mahallesinde kurulan Uğur Mumcu Parkındaki “Uğur Mumcu” heykeli görenleri hayran bırakmaktadır. Nazım Hikmet Kültür Merkezindeki Nazım Hikmet’in heykeli, eserleri arasında yer almaktadır. Atatürk büstleri konusunda haklı bir isim yapmıştır, kusursuz Atatürk büstleri yurdun birçok yerinde sergilenmektedir. Anıtsal eserler konusunda başarılı olan sanatçı; 23 Nisan 2020 tarihinde TBMM kavşağında sergilenecek olan Atatürk’ün Ankara’ya gelişini simgeleyen ve bütün yönleri ile Ankara’yı da anlatan heykel çalışmasını sürdürmektedir. Sanatçının birçok eseri ödüle layık bulunmuştur. "1985: 46. Devlet Resim Heykel Yarışmasında" dereceye giren eser sergilenmeye değer bulunmuştur. "1985: Milletlerarası Gençlik Yılı Sanat Sergisi", "1986: Büyük Türk Mimarı Kocasinan'ın 400. Yıldönümü dolayısıyla açılan büst yarışması", "1986: 47. Devlet Resim Heykel Yarışmasında" dereceye giren eser sergilenmeye değer bulunmuştur; "1987: 48. Devlet Resim Heykel Yarışmasında" dereceye giren eser satın alınmıştır; "1995: Tur Art 95 Tasarım Yarışması", maden grubu Hamiye Çolakoğlu özel ödülü; "1996: Tur Art 96 Tasarım Yarışması", başarı ödülü; "1996: Tur Art 96 Tasarım Yarışması", maden grubu başarı ödülü; "1997: Tur Art 97 Tasarım Yarışması", ahşap grubu mansiyon; "2001: Dösim Tasarım Yarışması", toprak grubu özel ödülü; "2001: Dosim Tasarım Yarışması", maden grubu büyük ödülü; "2008: Ankara Barosu avukat ve avukatlık mesleği konulu sanat eseri yarışması sergisi". Anıtkabir, Kurtuluş Savaşı Müzesinde Atatürk'ün Samsun'a çıkışı ve ilk meclisin açılışını kompoze eden rölyefler. Bartın Meydanı, Özgürlük Heykeli. Bartın Cumhuriyet Meydanı, Atatürk ve Gençlik Anıtı. Zonguldak Ereğli, Uzun Mehmet Anıtı. Tunceli Milli Eğitim Müdürlüğü, Şehit Öğretmenler Anıtı. Harp Akademileri Komutanlığı, Yüzüncü Yıl Panoraması Rölyefi. Polatlı Malıköy Tren İstasyonu Müzesi, Kurtuluş Savaşı Kahramanları heykelleri ve rölyefler. Yozgat Cumhuriyet Meydanı, Atatürk heykeli ve rölyefler. Sanatçının saymakla zorlandığımız eserleri heykeltıraşlarımız adına ve ülkemiz adına gurur kaynağımızdır. Atatürk’ün büstünü yaptıracak heykeltıraş bulunmazken şimdilerde kaliteli, uluslararası başarılara imza atmış sanatçılarımız mevcuttur. Sanatçımızdan dinlediğim manidar bir anıyı anlatarak köşe yazısına son vermek istiyorum. Elinde küreği olan babasının heykelini, Darıcı köyündeki evlerinin bahçesine diker. Bu davranış köye dikilen ilk heykel olarak kabul görür. Heykel o kadar gerçekçidir ki, yoldan geçen bir köylü; “Veli emmi” diye seslenerek selam verir, cevap alamaz, evine gider, ailesine çıkışır “Veli emmiyi niye küstürdünüz, selamımı almadı” diye. Sanatçı ne kadar övgü alır, itibar görürse gelişmesi ve üretmesi de o oranda büyür. Sanatçısına değer veren toplum, uygarlık yolunda sağlam adımlarla yürüyecek demektir. Atatürk veciz bir sözünde sanat ve sanatçıyı çok güzel anlatmıştır: “Sanat güzelliğin ifadesidir. Bu ifade söz ile olursa şiir, nağme ile olursa musiki, nakş ile olursa ressamlık, oyma ile olursa heykeltıraşlık, bina ile olursa mimarlık olur." Aslan Başpınar nezdinde bütün sanatçılarımıza ülkemiz adına minnet duygumuzu dile getirmek istiyorum. Yaptıkları eserlerle görsel bir zevk sunmaktadırlar ve ruhumuzu dinlendirmektedirler, emsallerinin çoğalması dileğiyle sanatçımıza sanat dolu, verimli, sağlıklı ömürler diliyorum. Gurur ve övünç kaynağımızdır. Esen kalın efendim. Güner DİNÇASLAN
NELER SÖYLENDİ?
@

DİĞER YAZILARI Evde Sıkılırken İzlenecek Filmler, 3’ü Bir Arada-5 13-05-2020 23:57 Evde Sıkılırken İzlenecek Filmler, 3’ü Bir Arada 4 26-04-2020 21:02 Evde Sıkılırken İzlenecek Filmler, 3’ü Bir Arada 3 04-04-2020 22:38 Evde Sıkılırken İzlenecek Filmler, 3'ü Bir Arada 2 30-03-2020 00:07 Benim Gözümden Muhsin Yazıcıoğlu 25-03-2020 20:30 Evde Sıkılırken İzlenecek Filmler, 3'ü Bir Arada 25-03-2020 01:00 Nasıl Delirdik? 24-03-2020 23:08 ‘Cezayirli Macron’ ve Göçmenler Sorunu 10-03-2020 20:00 Şirket Ortaklığı Olan Bağ-Kurluların Kucağındaki Bomba 2019/9 Sayılı Genelge 23-02-2020 21:29 Çalışanlar Açısından AGİ Günlük Artışları Derde Derman Olur Mu 23-02-2020 20:41 Ortağı Olduğu Şirketten Sigortalılık İptali Emeklileri de Vuruyor 21-02-2020 21:32 Onuncu Işık: Çevrecilik 19-02-2020 20:45 Türk Milliyetçiliğinin Sorunlarından Biri: Aman Ağzımızın Tadı Kaçmasın 17-02-2020 20:23 Toplumsal Evrim ve Kapitalizmin Kâr Güdüsü 06-02-2020 20:15 Deneme Biçiminde Bir Üstopya: Dijital Hukuk 04-02-2020 20:27 "Celaliyim, Celalisin, Celali" 02-02-2020 20:13 Ankara'da Ünlü Heykeltıraş: Aslan Başpınar 02-02-2020 21:10 Ülkücü Kullanılmaz 30-01-2020 20:29 Türk Milliyetçiliği ve Anlamsız Tartışmalar 30-01-2020 20:00 Atatürk'ün Tarım Politikaları - Rize'de Çay Hasadı 30-01-2020 20:14 Ajan 29-01-2020 19:58 İbrahim Dülger'in Ardından -1- 28-01-2020 20:46 Elçibəydən Sonra 28-01-2020 20:17 Avrupa'daki Irkçılık 27-01-2020 19:59 Neden "Milliyetçi" Değilim 26-01-2020 21:02 Ankara'da Hocaların Hocası Sanatçı: Mustafa Ayaz 26-01-2020 20:55 Enver Altaylı Meselesi ve Türkeş Nosyonu 25-01-2020 20:25 Çar Putin Hükumeti Düşürdü 24-01-2020 19:53 Türk Milliyetçilerinin Pozitivizm ile İmtihanı 23-01-2020 19:58 İstanbulludan İntikam Projesi: Kanal İstanbul 20-01-2020 20:23 Ankara'da Bir Duayen Heykeltıraş Burhan Alkar 19-01-2020 20:01 Libya’nın Kalbi Moskova’da Attı 17-01-2020 19:59 Organize Toplum, Ekonomi ve Spor 16-01-2020 20:00 Dost Yüzün Gördükçe 15-01-2020 21:07 İranda baş verənlər kimlər üçünsə "yorğan davası", bizlər üçünsə, TÜRKÜN DAVASIDIR! 14-01-2020 20:34 "Türken Raus" Diyen Avrupalılardan Türkleri Ev Sahibi Kabul Eden Avrupalılara 13-01-2020 20:01 Bencilliği Nasıl Öğreneceğiz 15-01-2020 20:31 Başkent Ankara'da Yaşayan Sanatçılar 11-01-2020 20:15 Türkiye'de İş Sağlığı ve Güvenliğindeki Sorunlar 10-01-2020 21:00 2019’da Putin Rusların Gönlünü Kazanamadı 10-01-2020 20:31 Bizden Ne Çok Şey Çaldılar 09-01-2020 20:57 Kılık Kıyafet Devrimi ve Cumhuriyetin Sınıfsız Toplum Ütopyası 09-01-2020 20:33 Bu İşin Sırrı Ne 09-01-2020 20:45 Şamanizmi Güncelleme Girişimi Olarak Burhanizm veya Ak Din 08-01-2020 20:53 Hariçten Gazel 08-01-2020 21:01 “Milliyetçiliğin Altın Çağı” 08-01-2020 15:58 Fars Şovnizminin İslam Maskası 06-01-2020 21:03 Avrupa'daki Türklerin Her Dönem Başının Belası: Dolandırılmak 06-01-2020 19:59 Bozkırın Ortasında Bir Vaha: Ankara 05-01-2020 20:28 Bir Yemekhane Meselesi 02-01-2020 20:30 Türk Devrimleri; Harf Devrimi ve Ölçüler Kanunu 02-01-2020 20:00 Millî Devletin Yerini Şirketler Mi Aldı 02-01-2020 15:51 Mum Eğer Yanmırsa Yaşamır Demek 01-01-2020 20:00 Tarih Fetişizmi yahut Meçhul Okuyucuya Mektup 31-12-2019 20:36 Game Of Thrones'un Esin Kaynağı: Güllerin Savaşı 29-12-2019 21:09 AOÇ ve Mustafa Kemal'in Tarım Politikaları 26-12-2019 19:59 Layiqli Vətəndaş Olmaq Üçün İnsan Olmaq Gərəkdir 25-12-2019 19:59 Avrupa'da Milliyetçilik Anlayışı 24-12-2019 20:34 Ankara Efeleri 22-12-2019 20:26 Braveheart'tan Doğu Türkistan'a 21-12-2019 19:47 Doğu Akdeniz’in ‘Kalpgâh’ı: Kıbrıs 21-12-2019 19:47 Kençliyü ya da Han Yağması ve Mustafa Kemal Ekonomisi 19-12-2019 20:21 Bir veya Üç Yüz Kişi 18-12-2019 21:14 Dünden Bugüne Kimlikçi Siyaset Üzerine Düşünceler 18-12-2019 20:15 Türk-Rus Dostluğu(!) 16-12-2019 21:23 Davadan Döneni Vurun 16-12-2019 20:25 Kadın Mücadelesi Üzerine 17-12-2019 20:34 Ankara Türküsü "Misket" 15-12-2019 20:17 Avrupa'da Türk Varlığının Dünden Bugüne Neleri Değişti 14-12-2019 20:56 Türk Mitolojisinde Ayaz Ata Yoktur 14-12-2019 20:04 İdeologiya 13-12-2019 20:16 Rusya’nın Çekmecedeki Tabancası: Wagner 13-12-2019 20:17 Ankara Ahi Cumhuriyeti 12-12-2019 20:10 Siyasal İslam Hücreleri 12-12-2019 19:57 Ne Halklar Ne de Ümmetiz: Türk Milletiyiz 11-12-2019 20:25 Pelinsular, Sümeyyeler, Düşünceler 10-12-2019 20:01 Derelerle Süslü Bir Ankara Olmalı 08-12-2019 20:42 Doğu Akdeniz’de Çekilen Şah: Türkiye-Libya Mutabakatı 07-12-2019 20:16 Diktaya Açlık 07-12-2019 19:56 Elektronik Doğrudan Demokrasi 05-12-2019 21:04 3 Aralık Dünya Engelliler günü imiş, Adamlığımızdaki Engeller Hariç... 05-12-2019 21:19 Şiirimize Ne Oldu 04-12-2019 19:59 Avrupa Eski Avrupa Değil 04-12-2019 19:58 Biz Kimik, Məclis Onun Məclisidir 03-12-2019 20:23 Kadim Bir Türk Şehri Harput 01-12-2019 21:00 Türkçe ile Felsefe Yapamazsınız 01-12-2019 19:57 İspanya: Sürprizlerin Sürpriz Olmadığı Memleket 29-11-2019 19:08 Türkiye Evrensel Değerlere Bigane Kalarak Yönetilemez 29-11-2019 19:17 Don Kişot ve Günümüzün Yandaş Zekası 28-11-2019 21:02 Yeni Nesil Milliyetçiler Vatanı Nasıl Seviyor 23-11-2019 18:11 Müslüman Kardeşler 19-11-2019 18:25 Milliyetçilik Bir Egemenlik Meselesidir 15-11-2019 17:59 Suriyeliler Sorunu: İnsanlıkla Öfke Arasında Muhalefet 10-11-2019 18:05 Dede Korkut Aslında Homeros Mu? 09-11-2019 17:55 Atatürk Ezelî ve Ebedî Türk Dünyasının Sönmez Güneşi 09-11-2019 16:12 Gelecek Geliyor 07-11-2019 15:45 Sözde Ermeni Soykırımı 02-11-2019 20:09 Diriliş İçin Bir Milletin Ayağa Kalktığı Yerdir Sakarya 02-11-2019 20:24
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA