M. Bahadırhan Dinçaslan
Giriş Tarihi : 10-01-2020 18:00
Güncelleme : 28-08-2020 16:04

Erkeklerin Aşk Acısı ve Bir Kadın Olarak Milliyetçilik

Notre Dame de Paris müzikalini bilirsiniz

Notre Dame de Paris müzikalini bilirsiniz. Üzerine kurulduğu romanın ötesine geçmiş müthiş bir sanat eseridir. Bu eserin en bilindik parçası da, Belle. (Ben Tu vas me détruire tercih ederim)

Belle, üç tip erkeğin portresidir aynı zamanda: Quasimodo, Frollo ve Phoebus. Quasimodo "güzel sözcüğü onun için icat edilmiş olmalı" diye naifçe ve uzaktan övgüler düzen, romantik bir liseli aşık tipi. Liseli dedim, özellikle ergenlik döneminde erkekler hayatlarındaki bütün hayal kırıklıklarını, yetmezlikleri, eksiklikleri bir dişiye büyük anlamlar yükleyerek, onu severek ve hayal kurarak bertaraf ederler. Kadına ulaşmak önemli değildir, hatta ulaşmamak daha iyidir; platonik. Platonik "karşılıksız aşk" anlamına gelmez, ideal bir aşk anlamına gelir, yalnızca idea olan ve idea olduğu için sevilen. Mistik, tek kişilik. Quasimodo'nun "bana su verdi" diye içlenişini hatırlayın, küçücük bir kesit onun zihninde ne şehrayinler çaktırır. Esmeralda'ya taş atacak olan yaşamayı hak etmiyordur bu yüzden Quasimodo için.

Frollo büyümüş, ama eksik büyümüş bir erkektir. Bir defa entelektüeldir, simya ile ilgilenir, sürekli bilginin, keşfetmenin peşindedir. Ancak o, nasıl desek, rasyonel, kurallı, bilimsel hayatında Esmeralda'ya duyduğu çekim bir istisnadır. Bu istisnayı hem keşfetmek ister, o yüzden Meryem'e bir defacık o bahçeye girme lütfu için yalvarır; ama aynı zamanda bu istisnadan nefret eder. O şekil vermeye, biçim vermeye, tespit yapmaya alışmıştır, bu denli etki altında kalmaya değil. O yüzden Esmeralda onu tanrıdan alıkoyan, şeytanın cisimleşmiş halidir. İçinde yaşadığı entelektüel tecridin duvarlarını sarsan Esmeralda, ruhunda birikmiş bütün eksiklikleri de ortaya çıkarmıştır, o yüzden Frollo'nun aşkı hastalıklıdır, Quasimodo gibi saf, çocuksu bir platoniklik değil, saplantı ve hırsla dolu. Belki bu yüzden Esmeralda'ya günah çıkarır: Beni yok edeceksin.

Phoebus Ekşi Sözlük’teki meşhur “hatunların efendi adam yerine piç tercihi” başlığındaki piç. Ama tamamlanmış bir erkektir, artık tamamen "ekstrovert"tir, tesir altında kalmaz. Erkek simgesini düşünün; her şeyiyle dışadönük, asla "maruz kalmayan". O yüzden nişanlısı Fleur-de-Lys'ten özür diler: Esmeralda'nın tadına bakmak zorundadır. Zira yalnızca arzuları ve mantığıyla hareket eder, yakalanma, bedel ödeme derdi yoksa, Esmeralda'nın da gönlü varsa neden olmasın? Yine de parçalanmıştır biraz, parçalanmışlığında da introvert hiçbir şey yoktur, vicdanı sızladığından değil, "elin" ne diyeceği kaygısından derdini anlatmaya çalışır. Öyle ya, biri gündüz için, diğeri gece. Biri sevmek için, öteki yaşamak. Biriyle sonsuza dek, diğeriyle biraz daha kısa bir süre için. Fakat acı çeken kendisi değildir. Üçlü arasında en az derini, ama en şatafatlısı odur.

Milliyetçilik basitçe, görmeden sevebilmek demek. Mutasavver bir cemaati sevmek. Ölmüş Çolpan’ı, hiç yaşamamış Yamtar’ı, hiç buluşamayacağımız Altaylı çobanı, asla görmediğimiz meçhul ve muhayyel Türkleri sevebilme yetisi... Laf olsun diye demiyorum, mutasavver cemaat budur. Ozan Arif’in dediği gibi: Çünkü temelinde sevgi yatıyor.

Yalnız tam olarak bu hasletleri sebebiyle bizim çocuklar hep platonik aşık oluyorlar. Uzaktan sevme, tasavvur ederek sevme yeteneği sosyal düzlemde iyi, kişisel düzlemde kötüdür. Türk milliyetçisi gençlerin ekserisi tipik birer Quasimodo’dur. İdeali sevme, ideale bağlanma hasletleri sebebiyle, hakikate körleşirler. Evet, millet doğrudan mutasavverdir ama, tasavvurumuz hakikat parçalarından (etno-sembollerden) beslenmelidir. Tasavvuru kendi eksiklerimizi, acılarımızı unutmak için yapıyorsak… Elde edeceğimiz bir hayal kırıklığından başka bir şey değil. “Öyle bir nehr-i muazzam gibi cûş etmişsin / Fakat, eyvah, çorak yerde akıp gitmişsin!”

Eh biraz olsun bu tecridin, kendi kendini hayal alemine hapsedişin farkına varan çocuklarımız birer Frollo olurlar. Frollo, en çok Ruh Adam’ın Selim Pusat’ına benzer. Arzu nesnesine yaklaşımı Quasimodo kadar çocuksu ve edilgen değildir, ancak hakikati algılayışı hala çarpık olduğundan, kendi duvarları, kendi travmaları ile henüz baş edemediğinden, suçlayıcı bir tavır takınır. Türk milliyetçisi gençlerde bu tipi iki halde görüyorum: Milliyetçiliğin eksikliklerini, kendi eksikliklerini gizlemek için suçlayanlar ve nefretle, öfkeyle harmanlanmış bir milliyetçilik kurgusu yapanlar. Yarı-entelektüellerimiz hep bu cinstendir. Davranışlarını tahlil edin, Frollo’nun cübbesi ve kukuletası içinden somurtarak baktığını görürsünüz.

Phoebus’a gelince… Elbette genç kardeşlerime Phoebus olmalarını salık vermiyorum. Ancak müteşabih manada, Phoebus arzu ettiği kadar, arzu edilendir. Hayatına hakimdir, bugün onu, yarın başkasını sevebilir, ne olursa olsun kişisel bütünlüğü bozulmaz. Tam adamdır, yaşadıklarının üzerindeki tesiri zayıftır, güçlüdür, hakimdir.

Batıda, özellikle kelime cinsiyeti içeren dillerde bilirsiniz, kavramlara kişilik ve cinsiyet atfedilir. Mesela bazılarında ölüm kadındır, vatan kadındır. Zafer kadındır. Benim de zihnimde millet ve milliyetçilik kadındır. Hele, meşhur marştaki “yol gösterir avn-i zafer…” ifadesini her dinlediğimde, keşke ressam olsaydım, “Avn-i zafer”i bir tanrıça gibi kişileştirsem, “avn-i zafer millettir, milliyetçiliktir” deseydim diye iç geçiririm. Fakat o kadınla ilişkimiz sağlıklı değilse, milliyetçilik avn-i zafer olamıyor. Hatta bir prangaya dönüşebiliyor.

Gençlerimizin kadın-erkek ilişkileri sorunludur. Erkeklerimiz hep aşk acısı çekiyor, kızlarımız ya erkekleşiyor, ya doğru düzgün erkek bulamamaktan şikayetçi. Bu milliyetçi cemiyetin psikolojisine dair işaretler barındırıyor; bu ilişkilerdeki sorunları doğuran maya yahut karakter, hayatın başka alanlarına da sirayet ediyor elbette.  Kadın-erkek ilişkilerindeki sorunları çözemem, ancak milliyetçiliğimizle kurduğumuz ilişkinin hastalıklı olduğunu ifadeyle yetineyim. Ülkü denen nazlı gelin erde şan istiyor kardeşler, arabesk bir aşk acısı ve ezilmiş bir ruh değil. Öyle ya, “Bahtiyarlık bir kız olsa / Silah çekip alamam mı?”

M. Bahadırhan Dinçaslan

NELER SÖYLENDİ?
@
M. Bahadırhan Dinçaslan

M. Bahadırhan Dinçaslan

DİĞER YAZILARI Türk Milliyetçiliğinin Sahipliği Kavgası: Hudutsuz Namussuzlar 05-09-2021 13:39 Bir Komplo Teorisi: LGBT Kampanyasının Ekonomisi 27-08-2021 11:58 Afgan Anayasası Nasıl İflas Etti? 16-08-2021 14:24 Taş Kesilmek: Bir Savruk Hasbıhal 09-08-2021 11:05 Türk Milliyetçiliğinin 7 Temel Meselesi 27-07-2021 12:04 Derin Devlet Meselesine Farklı Bir Bakış 16-07-2021 11:39 Şort Giydi Diye Ağlatılan Kız ve Davarlar 06-07-2021 13:27 Türk Aile Yapısı ve Anonimleştiren Cemaat 02-07-2021 14:31 Sokakta Köpek Olmaması Gerektiğini Bilallere Anlatmak 30-06-2021 19:13 Kutsallar ve Domuzlar: İslamcılığın Sekülerleşmesi 28-06-2021 11:29 Milli Şairimiz Kimdir? 21-06-2021 23:38 Sen Hiç Milliyetçiye Benzemiyorsun 09-06-2021 20:48 Yakın Dosta Kredi Çekmek: Yalnızlar Ülkesi Türkiye 07-06-2021 01:25 Batı’yı Aydınlatmak: Yeliz’in Dedesi ve Erbaş’ın Zırvaları 04-06-2021 12:23 Faydalı Kilisenin Papazından 7 Ölümsüz Oyun Önerisi 24-05-2021 14:37 Sorusuz Bir Toplum: Kadim Cevaplarla Yetinmek 23-05-2021 14:30 Muhaliflerin Ümidini Baltalamak – Bir Seküler Günah 11-05-2021 12:38 Neden Milliyetçiyiz – Bir Nutuk Taslağı 02-05-2021 16:10 Türk Usulü İslam Arayışına Dair Birkaç Not 29-04-2021 01:31 Faydalı Kilisenin Papazından Mitoloji Kitapları Seçkisi 20-04-2021 22:51 12 Nisan Şakası(!) ve Mizah Üzerine 12-04-2021 21:49 Türk Esirlerine Yardım Eden Bir Uygur'un Düşündürdükleri 04-04-2021 23:44 İbne LGBT Olunca 29-03-2021 16:53 Milliyetçi Siyasetin Geleceği: Özdağ ve Kuracağı Parti 21-03-2021 00:01 Büyük Adam Yaratamamak: Neden Bu Haldeyiz? 12-03-2021 15:32 Azgın Milliyetçilik: İnfial Yaratan Şiddet Olayları ve Milliyetçilik İlişkisi 07-03-2021 14:34 Eyam’dan Eyyamcılığa: Salgın Tedbirlerinin Bitmesi Gerekliliğine Dair 05-03-2021 12:43 Trrrummm Tiki Tak - Makinalaşmak: İnternet Çağının Hafızasız Yığınları 28-02-2021 19:39 Bir Kitap Nasıl Basılıyor? 19-02-2021 20:55 Şeriatçılar Ay'a Gidebilir mi? 15-02-2021 14:26 Samimi İslamcılar ve Yapmacık Muhalifler: Bir Eleştiri Yazısı 11-02-2021 14:12 Boğaziçi Olayları ve Makul Vatandaş: Ya-Ya Kamplarına Mecbur Muyuz? 08-02-2021 02:51 Bir Polis Yazısı 03-02-2021 22:49 Turan Hayal Midir - II 24-01-2021 23:53 Qanon: Bir Siber-Kültün Portresi 22-01-2021 01:39 Şimşirgil'in Cevabına Cevap 17-01-2021 15:39 Sosyal Medya: İnternetin Poposunun Rengi 10-01-2021 16:40 ABD'den Türkiye'ye İki Kamplı Siyaset 08-01-2021 11:37 Sümüklü Sıpalar ve Medya Sansürü 06-01-2021 16:33 Teröristsin Teröristim Terörist 05-01-2021 21:03 Nazım Dişe Dokunur mu IV: Şiir İnsanların Umrundayken 28-12-2020 10:37 Bayburt’un Acı Serencamı – Türk Kültüründe İçkinin Yeri ve Önemi 23-12-2020 21:23 Türk Milliyetçiliği Gözünden Mevlana 22-12-2020 11:10 Kuzgun - The Raven 20-12-2020 02:56 7 Güzel Ressam 13-12-2020 01:14 Türk Edebiyatı mı Türkçe Edebiyat mı? 10-12-2020 15:20 Türk Milliyetçileri Kime Oy Verecek? 09-12-2020 13:06 Nazım Dişe Dokunur mu III: Bohemya’dan Bürokrasiye 09-12-2020 00:47 Nazım Dişe Dokunur mu II: Alt-Kültürün İçyüzü 06-12-2020 18:55 Nazım Dişe Dokunur mu I: Şiir Nasıl Gözden Düştü? 05-12-2020 15:31 Mustafa Öztürk'le Dayanışma: Rafızi Olma Hürriyeti 03-12-2020 16:20 Etimoloji: Mihrap, Feriştah, Kalak, Gerekmek 27-11-2020 12:37 CHP’den Atsız Parkı yahut Alevilik Ali’yi Sevmekse Biz de Aleviyiz 19-11-2020 15:34 İyi Şiir Üzerine 17-11-2020 15:51 Batı'ya Ağıt 15-11-2020 23:01 Azerbaycan Sahada Kazandı – Masada Kaybetti – mi? 11-11-2020 13:42 Onlar Kalabalık, Biz Yükseğiz - II 09-11-2020 13:32 Karabağ'dan Turancılık Dersleri 08-11-2020 18:46 Onlar Kalabalık, Biz Yükseğiz - I 04-11-2020 21:17 Eşit Değiliz: Demokrasi ve Alt-İnsana Dair 02-11-2020 14:29 İfade Özgürlüğü: Karikatür Çizme Hürriyetine Dair 27-10-2020 15:08 Alt-İnsanın Müziği: Rap 23-10-2020 12:38 Türk Milliyetçilerini Bekleyen Kavga 18-10-2020 23:58 Anayasa Mahkemesi Tartışmasından Kadir Şeker’e: Devlet Kabadayılığı 14-10-2020 12:36 Etkili Hitabet Sözlüğü IV – Türkçenin Sırları 09-10-2020 11:53 Türk’ü Teoriye Hapsetmek 06-10-2020 13:55 Türk Milliyetçileri Neden Dağınık 29-09-2020 13:22 Etkili Hitabet Sözlüğü III – Etkileyici Metin Örnekleri 28-09-2020 12:39 Etkili Hitabet Sözlüğü II – Retoriğin Teorisi 24-09-2020 11:22 Etkili Hitabet Sözlüğü I – Retoriğin Sırları 22-09-2020 11:52 Mitolojiden Beslenmek: Arthur mu, Beyrek mi? 21-09-2020 10:52 Ne Gereği Var Gülüşü 17-09-2020 12:44 Dini Çıkarırsan Geriye Ne Kalır? 16-09-2020 10:35 Koydu, Koyduk, Koyarız: Koyunların Milliyetçiliği 15-09-2020 11:13 Elini Sallasan Elli Hassasiyet 14-09-2020 14:35 Türk Kaşarı: Halkımızın Bir Bölümünün Değerleri 07-09-2020 14:02 Köpekbalıklarının Türkiye'si 31-08-2020 13:05 Ölüm Orucu: Devletin Temelinde Bir Dinamit 30-08-2020 00:00 Dış Türklere Rağmen: Turancılığın Zırvaları(!) 27-08-2020 14:36 Türk Milliyetçisi Nasıl Bir Demokrasi İster? 23-08-2020 17:53 Örs, Çekiç, Kılıç: Rock ve Siyaset 17-08-2020 15:52 Hasbıhal XI: İngiliz-Amerikan Şiirlerinden Seçmeler 13-08-2020 23:11 Bedevinin Şerrinden Atatürk’e Sığınmak 04-08-2020 16:58 Hasbıhal X: Coleridge ve Kubilay 30-07-2020 00:40 Dosya: Gençler Dinden Neden/Nasıl Çıkıyor? 28-07-2020 18:17 AKP'yi Alkışlayarak Yıkmak 14-07-2020 14:47 Microtargeting: Kapıda Bekleyen Devrim 08-07-2020 15:54 Türk Milliyetçiliğinin Ekonomi-Politiği: İnsan Fıtratı ve Orta Sınıf 06-07-2020 15:58 Ziya Selçuk’a Kapalı Mektup 24-06-2020 22:26 Haydi Irkçılık Yapalım 21-06-2020 17:04 Muhalif Mevzilerde Canavarlaşma Problemi 16-06-2020 23:26 Faydalı Kilisenin Papazından 20 Makale Önerisi 14-06-2020 15:13 Zihin Jimnastiği: Polonya Türkiye Hattı 08-06-2020 20:58 Türk Kime Denir 27-05-2020 19:54 Bella'nın Kısa Donu 22-05-2020 21:02 Barnabas İncili: Bir Zırvanın Anatomisi 19-05-2020 20:21 Benim Seküler Milliyetçi Kardeşim… La Tahzen! Ve Düşmanım: Hele Bir Oku… 20-04-2020 20:23 20 Yaş İhtiyarları ve 30 Yaş Gençleri 16-04-2020 19:08 Sinanoğlu: Eternal Sunshine of the Spotless Türkçe 14-04-2020 18:33 Salgın ve Ekonomi: Kara Vebadan Sonra 12-04-2020 20:15 Türkçülüğün Farzı: Zengin Olmak 02-04-2020 21:26 Turan Hayal midir? 26-03-2020 15:25 Rus Gribinden Çin Virüsüne: Salgınlar ve Toplum 23-03-2020 14:28 Seküler Milliyetçilik: Bizimkisi Bir Aşk Hikayesi 19-03-2020 19:59 Korona Salgını ve Milliyetçilik 17-03-2020 20:55 Siyaset ve Ahlak: Mülahazalar, Gözlemler ve Beddua 11-03-2020 20:17 Türkçü Feminizm: Başörtüsü Tartışmaları ve Birtakım Öneriler 02-03-2020 20:19 Şehitlerin Ardından Gülenlere Dair Küfür İçermeyen Bir Yazı 01-03-2020 18:17 Vahşi Doğu’nun Kovboyu: Kadir Şeker 12-02-2020 19:58 Sosyal Medyanın Korona Virüsü: İlginç Bilgi 09-02-2020 20:00 Türk Milliyetçiliğinin Ekonomi Politiği – Çare Kapitalizm 02-02-2020 15:53 Devlet Fetişi ve Deprem 26-01-2020 20:02 Gidecekler… Ya Sonra? 21-01-2020 20:39 Din mi Kültürü Etkiler, Kültür mü Dini Etkiler? 16-01-2020 14:43 İki Parti Kıskacında Milliyetçiliğin Geleceği 15-01-2020 19:58 Bozkır Hikayeleri: Türk Çocuğuna Bir Hediye 13-01-2020 14:24 Erkeklerin Aşk Acısı ve Bir Kadın Olarak Milliyetçilik 10-01-2020 18:00 Türk Ocağı’nda İncir Ağacı 03-01-2020 22:52 Yerli Otomobilin Gözleri 28-12-2019 19:57 Kutsal Kitabın Stratejisi – Tapınakçı Altınları 26-12-2019 15:09 Mansur Başkana Bir Ankaralı Mektubu 23-12-2019 14:27 Bizden Neden Bir Halt Olmaz 18-12-2019 20:14 Samimiyetinizi Seveyim 17-12-2019 19:59 Britanya Seçimleri: Yeni Sağ-Sol Savaşı 13-12-2019 23:54 İntihar Ediyorum – Lütfen Bu Yazıyı Okuyun 09-12-2019 18:30 Ali Babacan Ne Dedi 26-11-2019 23:32 Dinin Adamından Uzak Dur 25-11-2019 17:59 Milliyetçileri Silahlandırmak 18-11-2019 18:23 10 Kasım'da Dikilmek 11-11-2019 15:55 Medeniyet Fay Hattına Kurulur 04-11-2019 17:59 İmamoğlu ve Yavaş: İki Başkana Dair Bir Analiz 27-10-2019 17:58 İmkansız Muhafazakarlık ve Muhalefet 10-10-2019 15:04 Gönülleri Birleşenlere Bir Davet 10-10-2019 14:56
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA