M. Bahadırhan Dinçaslan
Giriş Tarihi : 23-10-2020 12:38
Güncelleme : 23-10-2020 23:52

Alt-İnsanın Müziği: Rap

Müzikte beste ve güftenin uyumuna dair iki sahne anlamlıdır. İlki, Yahya Kemal’in muhteşem “İstanbul’u Fetheden Yeniçeriye Gazel”ini okuyan Münir Nurettin’in bestelemesi, rivayetlere göre Münir Nurettin “ben bir şey yapmadım, beste zaten şiirin içindeydi” demiştir. İkincisi, yine rivayetlere göre, Zülfü Livaneli’nin “Güneş Topla Benim İçin”i besteledikten sonra, Ülkü Tamer’e “buna öyle bir söz yaz ki Karacoğlan yazdı zannetsinler” demesi ve Ülkü Tamer’in muhteşem sözleri yazması, hakikaten Karacoğlan havası vermesi.

Demek sözün üzerine beste yahut beste üzerine söz yazmak, ikisi de mümkündür ve ikisi de büyük eserlere kaynaklık eden yöntemlerdir. Pekala, evvelki yazımda enstrüman yeteneği gerektirmediğini, belli ve çoğunlukla hazır ritimlerin dijital marifetle peş peşe dizilmesinden ibaret olduğunu söylediğim rap müzik için bu yöntemlerden hangisi geçerlidir?

Bugün (23 Ekim 2020) ekşi sözlük gündemine oturan bir başlığı okuduğumda bunu düşündüm. Başlık, “Killa Hakan” isimli bir zatın, tuhaf isimler taşıyan başka zatlarla birlikte yaptığı “Fight Kulüp 2” adlı bir şarkıya dairdi. Evvela şarkının sözlerinden bir kesit aktaralım:

Hayat, kavga, dövüş devam
pes etmek yok lan pes eden çok
biz kelebek gibi uçar arı gibi sokarız yakarız
sol blok eder sağ çakarız
mücadele devam atak batak yatak
kral da olsa yanlış yapıyorsa takarız
ön kapı kilitliyse iyice kontrol edip arka kapıdan atlar bakarız yakarız
eşkiya gang gangster çete zincir kette rokker koka
bela girersin şoka hela sana gelir sela
bam ratatata come mekanı yeridir tam
bang anlının şafağında zang zang zang
glock ses çıkarır bang bang bang
killa flow master yürek ister bizde abide
fighter fighterci sister tam anlamıyla
alayına boru geliyor hazırlanın hortum
twister hey incerdibile day
hey lan zımbo senin derdin ne
beton taşları kırarak altındaki toprakları eşeriz
kardeş için can verir deşeriz
sevgi çiçek gül bahçe bahar aşk bağırsam sağar
Duygu his çile isyan feryat izin problem bizim
yol uzun hile çile ateş eder tararsın bile bile
artık bardaklar da biraz bizim istediğimiz kadar dolsun
her şey gönlümüzce olsun

Dijital firmaların uzun süredir üzerinde çalıştığı, Turing testini geçme odaklı, insan gibi yazabilen, hatta dil öğrenen botlar var. Bu botlara cümle kurdurduğumuzda, yukarıdaki tuhaf metinden çok daha düzgün, hatta çok daha edebi metinler yazabiliyorlar. Yukarıdaki metinse, iki makinenin birbiriyle diyalogunda gelişen “yeni dil”e benziyor:

Bob: i can i i everything else.
Alice: balls have zero to me to me to me to me to me to me to me to me to
Bob: you i everything else.
Alice: balls have a ball to me to me to me to me to me to me to me
Bob: i i can i i i everything else.

Evet yeni bir dil. Alt-insanların dili, tersine evrimin dili. Bazı insansı maymunlar, kelime öğrenebiliyorlar. Hatta basit matematik kurallarını ve basit dil kurallarını (isim halleri, sıfat-isim ayrımı gibi) algılayabiliyorlar. Fakat Hockett’in tanımladığı dilin tasarım işlevlerini kullanamıyorlar. Mesela farazi konuşamıyorlar, yahut dilin kendisine dair konuşamıyorlar. Yani maymunlar kelime öğreniyor, belki basit kuralları öğreniyorlar, ama “dil” öğrenemiyorlar.

Bugünlerde yaşanan da budur. Mesela sosyal medya nedeniyle, yaş gençleştikçe cümle uzunlukları kısalıyor. Hatta cümle ortadan kalkıyor, ünlemler, basit ifadeler ve kelime öbekleriyle konuşuluyor demek mümkün. Rap müzik, bugünkü ve popüler haliyle, bunun yansımasıdır. Zihinsel etkinliği bazal halde idare eden, basit komutlarla yaşayan, yaşatan ve yaşatılan, basit esrime halleriyle deşarj olup eğlenen yeni alt-insanın müziği, bestede de, güftede de hiçbir yetenek gerektirmeyen rap müziktir. Bu müzik(?) türünün havzasından nitelikli birkaç iş çıksa bile (ki çıkanlar ekseriyetle başka türlere yakınlaşan örneklerdir) topyekun bakıldığında manzara çok açık.

Elbette tarih boyunca eğitimli ve eğitimsiz insanlar oldu. Bunların beğenileri de birbirlerinden farklı gelişti. Ancak eğitimsiz insan, yahut “yüksek kültür” havzasından uzak yaşayan insan, yine bir dil konuşur; üstelik incelikli bir dil konuşur. Köylü babaanneniz gramer hatası yapmaz, şive özelliklerine uygun şekilde, yerel Türkçesini kusursuz ve düzgün cümleler halinde konuşur (Televizyon vs vasıtasıyla Türkiye’ye hakim alt-insan kültürünün etkisinde kalmadıysa) ve, mesela, telaffuz hatası yapmaz. Eğitim almadığı halde, dilinin incelikleri ve kuralları zihnine işlenmiştir, yerel ağzının telaffuz kurallarına harfiyen uyar. Eğitimsiz, hatta ümmi bir halk ozanının şiiri, sanatsız değildir. Bize basit görünebilir, ancak o eğitimsiz dünyanın içinde, zekanın aynı kaldığını, yaratıcılığın yakıtı az olsa da ateş yakabildiğini gösteren deliller üretir.

Halk ozanı, kafiyeye düşkündür, evet, ama o kafiyeden harikalar yaratır. Atak batak yatak gibi saçmalıklara girmez, girenler de zaten toplum hafızasından silinir gider. Şimdi ise tam tersini görüyoruz: Çıkar çıkmaz gündemi işgal eden bir albüm var ve hem müziği, hem güftesiyle berbat. Dinleyenin zeka seviyesini kesinlikle düşürecek bir tür yeni nesil silah gibi. Yani kalitesizlik, tekdüzelik, pespayelik arttıkça talep artıyor; dediğim gibi rap dünyasından iyi işler çıkıyorsa bile, bunlar popüler sahneye çıkmıyorlar.

Rap müzik haricinde, popüler diğer müzik türlerinin de “pop”laştıkça kalitesizleştiği söylenebilir. Basitleşir, evet, kolay tüketilebilir hale gelir ama rap müzikteki gibi olmaz. Zira sözler yine bir “dil”de yazılmıştır, müzik enstrümanlarla oluşturulmuştur. Ancak rap müziğin başını çektiği “alt-insan pseudosanatı”, diğer müzik türlerini de aynı yola sokuyor. Cher’in yaptığı pop müzik, yahut Türkiye’de Yaşar’ın yaptığı pop müzik ile, mevcut pop müzik birbirinin aynı değil. Bütün sanat dallarında bir köhneme, bir dekadans var ve rap müzik “yegane kötü” değil, ancak bayraktar kötü.

Rap müzik, benim zihnimde, uzun süredir sair yazılarımda bahsettiğim tersine evrimi, maymunlaşmış insanı ve onun yeni, boktan, iptidai pseudosanatını temsil eden, onun bayraktarlığını yapan bir hastalık, bir tür sosyal, zihinsel veba. Siyasiler “aa gençler bunu dinliyormuş, dur şunlara bir rap şarkısı yapalım” diyeceklerine, rap müziğin içeriğine göz atsalar, bunun toplumsal bir mesele olduğunu fark ederler miydi?


M. Bahadırhan Dinçaslan

NELER SÖYLENDİ?
@
M. Bahadırhan Dinçaslan

M. Bahadırhan Dinçaslan

DİĞER YAZILARI Mustafa Öztürk'le Dayanışma: Rafızi Olma Hürriyeti 03-12-2020 16:20 Etimoloji: Mihrap, Feriştah, Kalak, Gerekmek 27-11-2020 12:37 CHP’den Atsız Parkı yahut Alevilik Ali’yi Sevmekse Biz de Aleviyiz 19-11-2020 15:34 İyi Şiir Üzerine 17-11-2020 15:51 Batı'ya Ağıt 15-11-2020 23:01 Azerbaycan Sahada Kazandı – Masada Kaybetti – mi? 11-11-2020 13:42 Onlar Kalabalık, Biz Yükseğiz - II 09-11-2020 13:32 Karabağ'dan Turancılık Dersleri 08-11-2020 18:46 Onlar Kalabalık, Biz Yükseğiz - I 04-11-2020 21:17 Eşit Değiliz: Demokrasi ve Alt-İnsana Dair 02-11-2020 14:29 İfade Özgürlüğü: Karikatür Çizme Hürriyetine Dair 27-10-2020 15:08 Alt-İnsanın Müziği: Rap 23-10-2020 12:38 Türk Milliyetçilerini Bekleyen Kavga 18-10-2020 23:58 Anayasa Mahkemesi Tartışmasından Kadir Şeker’e: Devlet Kabadayılığı 14-10-2020 12:36 Etkili Hitabet Sözlüğü IV – Türkçenin Sırları 09-10-2020 11:53 Türk’ü Teoriye Hapsetmek 06-10-2020 13:55 Türk Milliyetçileri Neden Dağınık 29-09-2020 13:22 Etkili Hitabet Sözlüğü III – Etkileyici Metin Örnekleri 28-09-2020 12:39 Etkili Hitabet Sözlüğü II – Retoriğin Teorisi 24-09-2020 11:22 Etkili Hitabet Sözlüğü I – Retoriğin Sırları 22-09-2020 11:52 Mitolojiden Beslenmek: Arthur mu, Beyrek mi? 21-09-2020 10:52 Ne Gereği Var Gülüşü 17-09-2020 12:44 Dini Çıkarırsan Geriye Ne Kalır? 16-09-2020 10:35 Koydu, Koyduk, Koyarız: Koyunların Milliyetçiliği 15-09-2020 11:13 Elini Sallasan Elli Hassasiyet 14-09-2020 14:35 Türk Kaşarı: Halkımızın Bir Bölümünün Değerleri 07-09-2020 14:02 Köpekbalıklarının Türkiye'si 31-08-2020 13:05 Ölüm Orucu: Devletin Temelinde Bir Dinamit 30-08-2020 00:00 Dış Türklere Rağmen: Turancılığın Zırvaları(!) 27-08-2020 14:36 Türk Milliyetçisi Nasıl Bir Demokrasi İster? 23-08-2020 17:53 Örs, Çekiç, Kılıç: Rock ve Siyaset 17-08-2020 15:52 Hasbıhal XI: İngiliz-Amerikan Şiirlerinden Seçmeler 13-08-2020 23:11 Bedevinin Şerrinden Atatürk’e Sığınmak 04-08-2020 16:58 Hasbıhal X: Coleridge ve Kubilay 30-07-2020 00:40 Dosya: Gençler Dinden Neden/Nasıl Çıkıyor? 28-07-2020 18:17 AKP'yi Alkışlayarak Yıkmak 14-07-2020 14:47 Microtargeting: Kapıda Bekleyen Devrim 08-07-2020 15:54 Türk Milliyetçiliğinin Ekonomi-Politiği: İnsan Fıtratı ve Orta Sınıf 06-07-2020 15:58 Ziya Selçuk’a Kapalı Mektup 24-06-2020 22:26 Haydi Irkçılık Yapalım 21-06-2020 17:04 Muhalif Mevzilerde Canavarlaşma Problemi 16-06-2020 23:26 Faydalı Kilisenin Papazından 20 Makale Önerisi 14-06-2020 15:13 Zihin Jimnastiği: Polonya Türkiye Hattı 08-06-2020 20:58 Türk Kime Denir 27-05-2020 19:54 Bella'nın Kısa Donu 22-05-2020 21:02 Barnabas İncili: Bir Zırvanın Anatomisi 19-05-2020 20:21 Benim Seküler Milliyetçi Kardeşim… La Tahzen! Ve Düşmanım: Hele Bir Oku… 20-04-2020 20:23 20 Yaş İhtiyarları ve 30 Yaş Gençleri 16-04-2020 19:08 Sinanoğlu: Eternal Sunshine of the Spotless Türkçe 14-04-2020 18:33 Salgın ve Ekonomi: Kara Vebadan Sonra 12-04-2020 20:15 Türkçülüğün Farzı: Zengin Olmak 02-04-2020 21:26 Turan Hayal midir? 26-03-2020 15:25 Rus Gribinden Çin Virüsüne: Salgınlar ve Toplum 23-03-2020 14:28 Seküler Milliyetçilik: Bizimkisi Bir Aşk Hikayesi 19-03-2020 19:59 Korona Salgını ve Milliyetçilik 17-03-2020 20:55 Siyaset ve Ahlak: Mülahazalar, Gözlemler ve Beddua 11-03-2020 20:17 Türkçü Feminizm: Başörtüsü Tartışmaları ve Birtakım Öneriler 02-03-2020 20:19 Şehitlerin Ardından Gülenlere Dair Küfür İçermeyen Bir Yazı 01-03-2020 18:17 Vahşi Doğu’nun Kovboyu: Kadir Şeker 12-02-2020 19:58 Sosyal Medyanın Korona Virüsü: İlginç Bilgi 09-02-2020 20:00 Türk Milliyetçiliğinin Ekonomi Politiği – Çare Kapitalizm 02-02-2020 15:53 Devlet Fetişi ve Deprem 26-01-2020 20:02 Gidecekler… Ya Sonra? 21-01-2020 20:39 Din mi Kültürü Etkiler, Kültür mü Dini Etkiler? 16-01-2020 14:43 İki Parti Kıskacında Milliyetçiliğin Geleceği 15-01-2020 19:58 Bozkır Hikayeleri: Türk Çocuğuna Bir Hediye 13-01-2020 14:24 Erkeklerin Aşk Acısı ve Bir Kadın Olarak Milliyetçilik 10-01-2020 18:00 Türk Ocağı’nda İncir Ağacı 03-01-2020 22:52 Yerli Otomobilin Gözleri 28-12-2019 19:57 Kutsal Kitabın Stratejisi – Tapınakçı Altınları 26-12-2019 15:09 Mansur Başkana Bir Ankaralı Mektubu 23-12-2019 14:27 Bizden Neden Bir Halt Olmaz 18-12-2019 20:14 Samimiyetinizi Seveyim 17-12-2019 19:59 Britanya Seçimleri: Yeni Sağ-Sol Savaşı 13-12-2019 23:54 İntihar Ediyorum – Lütfen Bu Yazıyı Okuyun 09-12-2019 18:30 Ali Babacan Ne Dedi 26-11-2019 23:32 Dinin Adamından Uzak Dur 25-11-2019 17:59 Milliyetçileri Silahlandırmak 18-11-2019 18:23 10 Kasım'da Dikilmek 11-11-2019 15:55 Medeniyet Fay Hattına Kurulur 04-11-2019 17:59 İmamoğlu ve Yavaş: İki Başkana Dair Bir Analiz 27-10-2019 17:58 İmkansız Muhafazakarlık ve Muhalefet 10-10-2019 15:04 Gönülleri Birleşenlere Bir Davet 10-10-2019 14:56
E-Bülten Kayıt
ARŞİV ARAMA